Városlista
2024. szeptember 23, hétfő - Tekla

Hírek

2011. December 23. 06:56, péntek | Belföld
Forrás: mno.hu/MTI

Nyilvánosságra hozták mi okozta a katasztrófát

Nyilvánosságra hozták mi okozta a katasztrófát

Egy most nyilvánosságra hozott szakértői vélemény szerint a vörösiszap-katasztrófa elsőrendű oka a gát ridegtörése volt, ami a talaj tönkremenetele miatt következett be.

Illés Zoltán környezetvédelmi államtitkár szerint a tragédia a Magyar Alumínium (Mal) Zrt. tevékenységének következménye.

„A kiszakadt sarok környezetében a gáttest alatt közvetlenül megtalálható kövér agyag a szilárdságának nagy részét az eltelt évek során elvesztette, a lúgtartalmú folyadék ugyanis az agyagban kationcserét indukált. A merev gát kiterjedt hosszon ezen a gyenge szilárdságú altalajon feküdt” – közölte a Veszprém megyei Napló-online, Kertai István vízépítő mérnökre hivatkozva. A szakértő – aki Illés Zoltán környezetvédelmi államtitkár felkérésére vizsgálódott a helyszínen – emellett más okokat is megnevez.

Semmi újat nem állít a szakértő – mondta az MTI-nek csütörtökön Illés Zoltán. Hozzátette: a talajtörés azonban a cég tevékenysége miatt következett be. Ezek a tározók nincsenek szigetelve, a technológiákat pedig a tulajdonosnak kellett felügyelni, az ő feladata megtenni a szükséges lépéseket – szögezte le az államtitkár, aki úgy fogalmazott: ma is fenntartja azt a gyanúját, miszerint a kiszakadt tízes tározót feltételezések szerint túltöltötték, ami miatt sokkal nagyobb nyomás nehezedett a falakra.

Az államtitkár szerint a több millió köbméter vörösiszap nagy valószínűséggel nem oszlott el egyenletesen a tízes tározótérben, a kiszakadt sarokba több folyadék, mint szilárd anyag kerülhetett. Nagyobb nyomás keletkezhetett, ami lefelé nyomta a tározó tartalmát a talajba – tette hozzá.

Mivel a Malnál egyik tározó sincs alul szigetelve, átázott az altalaj, azután a talaj a talajon elcsúszott, talajtörés következett be – szögezte le az államtitkár, hozzátéve: mindezért a Mal tulajdonosai és a céget üzemeltetők a felelősek, hiszen a talajtörés a cég tevékenységének következménye.

Az államtitkár véleménye szerint a Mal tulajdonosai nagy valószínűséggel nem akarták folytatni a cég tevékenységét 2011. február 28-a után, amikor is lejárt a környezetvédelmi engedélyük, hiszen 2010. október 4-ig – a katasztrófa időpontjáig – nem kértek újabb engedélyt a cég tevékenységének majdani folytatására. „Márpedig egy ilyen engedély kiadása a hatóságok részéről minimum fél-egy év. Az addig keletkező vörösiszapot pedig az egyetlen lehetséges helyre, a tízes kazettába helyezték el. Ugyanakkor egy újabb tározótér megépítése legalább másfél-két évet vesz igénybe, már pedig 2010. október 4-ig ezt nem kezdték el” – állapította meg Illés Zoltán.

A talaj átnedvesedése és a tározó túltöltése együtt okozhatta 2010 októberében a katasztrófát, ami nem természeti jelenség, hanem a Mal tevékenységéből származik, ezért a felelős csakis a tulajdonos és az üzemeltető lehet – összegezte az államtitkár.

Ezek érdekelhetnek még

2024. Szeptember 23. 07:52, hétfő | Belföld

Változékony időjárás várható a héten

Hétfőn még túlnyomóan napos idő lesz, de keddtől többfelé várható eső, majd csökken a csapadék esélye és visszatér a több-kevesebb napsütés, de a hét végén ismét lehűlés érkezik csapadékkal és széllel

2024. Szeptember 23. 07:49, hétfő | Belföld

Személyesen hívta vitára a miniszterelnök politikai igazgatója Magyar Pétert

Személyesen hívta vitára a miniszterelnök politikai igazgatója Magyar Pétert - hangzott el vasárnap az M1 aktuális csatorna hírműsorában.

2024. Szeptember 23. 07:48, hétfő | Belföld

Árvíz - Ütemes apadásnak indult a Duna a folyó felső szakaszain

Ütemes apadásnak indult a Duna a folyó felső szakaszain, ahol már a helyreállítási munkálatokat készítik elő. Az árhullám Budapest alatt, Paks térségében tart - közölte vasárnap az MTI-vel az Országos Vízügyi Főigazgatóság (OVF)

2024. Szeptember 22. 09:01, vasárnap | Belföld

OVF: lefelé halad a Dunán az árhullám, a nézelődők okozzák a legtöbb gondot

Lefelé halad a Dunán az árhullám, a legnagyobb gondot a nézelődők okozzák, akik hátráltatják a munkát, veszélyeztetik a töltéseket - közölte az Országos Vízügyi Főigazgatóság (OVF) pénteken napközben az MTI-vel.