Hírek
2012. Március 13. 07:09, kedd |
Belföld
Forrás: OrientPress
Vakvágány a vonatritkítás?

A vonatleállítások tovább súlyosbítják az államháztartás és a nemzetgazdaság helyzetét, valamint a környezet állapotát.
Állapította meg a Levegő Munkacsoport abban a levélben, amelyet hétfőn juttatott el Völner Pálnak, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium infrastruktúráért felelős államtitkárának.
Amint a fejlesztési minisztérium közleményében olvasható, „8-8,5 százalék közötti kapacitáscsökkentés várható a vasúti menetrend április 15-i változásában”. Ez több mint 400 vonat leállítását jelenti. A minisztérium ezzel az intézkedéssel éves szinten mintegy 12 milliárd forint megtakarítást vár.
Tanulmányok sora ugyanakkor azt mutatta ki, hogy a közúti közlekedés világszerte nem fizeti meg mindazt a költséget, amelyet okoz. A Levegő Munkacsoport számításai szerint Magyarországon az állam évente mintegy 3000 milliárd forinttal támogatja a közúti közlekedést, azaz ennyivel többet fordít rá, mint amennyi bevétele származik belőle. A közlekedéshez szükséges infrastruktúra megépítésén és fenntartásán túl ez az összeg tartalmazza a környezeti és egészségi károk költségeit, valamint a közúti közlekedéssel kapcsolatos adócsalás és adóelkerülés miatt kieső összegeket.
Bár mindezt a minisztérium is elismerte, azonban azt nyilvánvalóan nem vette számításba, hogy a vonatritkítások következményeként ez a támogatás óhatatlanul megnövekszik – méghozzá sokkal nagyobb mértékben, mint amennyit az állam megtakarít a vasúton való „takarékoskodással”. A környezetkímélőbb közlekedési mód visszaszorítása ugyanis a közúti közlekedés használatát ösztönzi, ami azt eredményezi, hogy megnövekednek az egészségügyi kiadások és a munkából kiesett napok száma, megszaporodnak a forgalmi dugók, súlyosbodik az energiaimport-függőségünk, több lesz az adócsalás és az adóelkerülés, valamint még inkább leromlanak – az egyébként is sok helyütt katasztrofális állapotban lévő – útjaink. A közúti közlekedés piacellenes előnyben részesítése tovább rontja a vasúti közlekedés versenyképességét, így annak fenntartása az eddiginél is nagyobb támogatást fog igényelni – sorolja a járatritkítás várható következményeit levelében a Levegő Munkacsoport.
A szervezet megdöbbentőnek tartja, hogy a mindenkori kormányok folyamatosan a vasút visszaszorításától várják az államháztartás és a nemzetgazdaság helyzetének javítását, miközben elsiklanak afölött, hogy a közúti közlekedés egy nagyságrenddel több támogatásban részesül, mint a vasúti. A civil szervezet sürgeti, hogy a kormány vonja vissza a vonatritkítási terveit, és mielőbb számolja fel a közúti közlekedés közvetlen és közvetett állami támogatását. „Ily módon lehet elérni a kívánt célokat, mindenekelőtt az államháztartási hiány csökkentését, valamint a nemzetgazdaság és környezet állapotának – és így a lakosság egészségének – a javítását”, zárul a szervezet kommünikéje.
OrientPress Hírügynökség
Ezek érdekelhetnek még
2025. Június 06. 07:27, péntek | Belföld
NGM: a hőségben figyelni kell a dolgozók megfelelő folyadékpótlására és a pihenőidők beiktatására
2025. Június 05. 07:56, csütörtök | Belföld
Kocsis Máté: nem szavaz nyár előtt az Országgyűlés az átláthatósági törvényről
Leveszik az átláthatósági törvényt a törvényalkotási bizottság csütörtöki napirendjéről, és nem szavaz róla az Országgyűlés nyár előtt - mondta Kocsis Máté, a Fidesz parlamenti frakcióvezetője az Indexnek.
2025. Június 05. 07:55, csütörtök | Belföld
Hőség - Másodfokú hőségriasztás lépett életbe
Életbe lépett csütörtökön 0 órakor az országos tisztifőorvos által az ország egész területére kiadott másodfokú hőségriasztás, amely vasárnap éjfélig tart.
2025. Június 05. 07:53, csütörtök | Belföld
Gulyás Gergely: nem kifelé tartunk a háborúból, hanem befelé
A háború egyelőre nem a béke irányába halad, sőt az elmúlt héten történtek csökkentik a valószínűségét a gyors békének - jelentette ki Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter a szerdai kormányülést követő Kormányin